udstilling-jubelaeum-3

Rosa Marie Frang / Stense Andrea Lind-Valdan / Jytte Rex, Gudrun Hasle / Jacob Borges

JUBILÆUM 3

14.05.22 – 06.06.22

Tekstværker i store formater med stavefejl og pinagtigheder i byrum og udstillingsrum, en billedpoetisk vandring, tegninger med dyremotiver, som minder om en anden tid og video dokumentation fra en ulovlig kunst aktion i et high-end, københavnsk varehus. Det er blot nogle af de værker, som man kan opleve, når Ringsted Galleriet slår dørene op til tredje udstilling i programmet, JUBILÆUM. Ringsted Galleriet fylder 40 år. Dét vil vi gerne fejre med jer, og derfor præsenteres der kunst i byrum såvel som udstillingsrum, hvor man kan opleve den fremmeste samtidskunst gennem hele udstillingsåret.

Til hver udstilling i jubilæumsprogrammet forbindes Ringsted Galleriets lange, fine udstillingshistorie med kunstscenen NU. Til den tredje udstilling i rækken er vi stolte af at kunne præsentere Jytte Rex (f. 1942), som udstillede på Ringsted Galleriet i 1995. Hun gøres selskab af Rosa Marie Frang (f.1975) og Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985) i udstillingsrum, mens man på byens gadeoverhængende wires finder tekstværker af Gudrun Hasle (f. 1979) og Jacob Borges (f. 1977).

Jytte Rex (f. 1942) er en hæderkronet kunstner, der er optaget af at indfange ikke-sproglige sansninger og fortællinger. Rex arbejder i et billedpoetisk univers, der krydser maleri, tegning, fotografi og video. Hendes værker kan sjældent placeres i én genre. På Ringsted Galleriet arbejder hun også i et spændfelt af medier, som kredser om ’passage’. Deriblandt videoen, ’Passage – Vejen hjem’, som viser mennesker fastholdt i en sværmerisk vandring; fra en gådefuld tilstand til én anden.

En særlig interesse for det eksistentielle i et udvidet, malerisk felt ses også hos Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985). Gennem en periode har hendes omdrejningspunkt været kroppen – og de spor den efterlader, når hun fremstiller billeder med egne kropsdele eller kropsvæsker. På Ringsted Galleriet præsenterer hun en ny serie større papirværker med dyremotiver for derved at se nærmere på menneskeheden – som en samlet krop, der igennem årtusinder sætter aftryk i verdenen fra hulemaleri til vor tids ’fodspor’.

En sårbar selv-investering ses også hos Rosa Marie Frang (f. 1975), når hun skaber dokumentariske tekst-, lyd- og radioværker såsom ’Rosas Reality Radio’ (2020). Her udstiller hun sin egen skrøbelige kunstnerposition og peger på det private som værende politisk. På Ringsted Galleriet viser hun videoen ’I am the slogan’ (2005), som drager paralleller til sit aktivistiske virke i dag såsom værket ’Kunstanmelderne’ – en 226 siders dokumentarisk publikation som hudfletter to kunstanmeldelser fra et større, dansk dagblad i forhold til køn, klasse, karriere og synlighed.

Den personlige ’blottelse’ fortsætter ud i det offentlige rum på de gadeoverhængende wires. På Tinggade viser Gudrun Hasle (f. 1979) to, store bannere med teksten ’når du tager min hånd så vammer det i helle min krop’. Hos Hasle blandes kunst og liv sammen. Et gennemgående element i hendes værker er tekstsproget. Hun er ordblind, og i sin kunst staver hun ordene, som hun opfatter dem. Hasle behersker sproget på sin egen særlige måde og med en ydmyg sårbarhed belyser hun ofte personlige, usagte og tabubelagte emner fra hverdagslivet.

En lignende form for menneskelig utilstrækkelighed ses også i værker af Jacob Borges (f.1977), når han bruger uheld og fejl som en metode til at undersøge tvivl og belyse individets usikre ståsted i samfundet. Borges arbejder ofte med tekst, og det gør sig også gældende i Ringsted. Midt på den vindblæste Sct. Hans Gade udstillede han for en kort periode tekstværket ’The chair has been pulled (Deinstalled after one day due to wind and noise)’, som nu kan opleves på Ringsted Galleriet. Værket kredser om angsten for at miste grebet og falde på halen, men måske også om at finde nyt fodfæste.

Til årets tredje udstilling har vi sat fem, toneangivende kunstnere i stævne, som alle arbejder i et stærkt personligt udtryk. Her finder man forskellige medier som eks. tekst, tegning, lyd og film, hvor eksistentielle emner såsom kønsroller, sprog og magtforhold kommer til udtryk. Fra en feministisk position arbejdes der med det nære og det personlige, der sættes i relation til større samfundsmæssige problematikker.

Velkommen til åbning på udstillingen, JUBILÆUM 3 på lørdag den 14. maj fra kl. 13-16, hvor Rosa Marie Frang opfører en dokumentarisk digtoplæsning kl. 13.30 af ’Kulturredaktøren – 14 håbløse og dårlige dokumentariske digte fra Deadline på DR2’. Efter digtoplægningen vil det være muligt at deltage på vores guidede tur og høre kunstnerne fortælle om deres værker efterfulgt af let proviantering tilbage på Ringsted Galleriet.

 

––

Kunstnerprofiler

Jytte Rex (f.1942) er en kunstner med et imponerende CV. Hun er uddannet fra Det Kgl. danske Kunstakademi i 1969 og har sidenhen ikke forholdt sig snævert til billedkunsten. Rex er en billedkunstner, der laver film, en filminstruktør, der skriver bøger og ja, en filminstruktør der laver billedkunst. Hendes ’oeuvre’ rækker indover stort set alle kunstarter fra eget forfatterskab og bogillustrationer til at instruere kortfilm, dokumentarer og fiktion. Som instruktør går kunsten som motiv ofte igen. Rex er kunstneren, der laver film om kunstnere, bl.a. billedkunstneren og grafikeren Palle Nielsen, som hun vandt Robert Prisen for. Jytte Rex har modtaget megen hæder bl.a. Thorvaldsen-Medaljen, som er den højeste udmærkelse givet af Akademiraadet. Derudover har hun en række vigtige udstillinger bag sig bl.a. ’What’s Happening på SMK’, der stillede skarpt på den eksperimenterende kunst mellem 1965-75.

Jytte Rex går sin egne veje og bryder med kategorierne. Hun gør fotografiet skulpturelt via assemblage og collage-sammenstillinger og bruger fotografiet og filmmediet som ’sin pen og pensel’. Rex ønsker at blande medierne, så de mister deres kategorisering. På den måde opnår hun kunstnerisk frihed til at arbejde med det, som optager hende; undersøgelsen af de sproglige anelser. Rex’ arbejde har ofte en antydende karakter i sine snapshots-lignende motiver. Det er øjeblikket før eller efter som i eksempelvis værket ’Passage’. Hos Rex er et værk en registrering af et øjeblik, dels som motiv og dels som fremgangsmåde. Et fotografi stoppes i tilblivelsen, emulsionen påføres som maling, og fotografiet kommer dermed tættere på den maleriske kategori. Værkerne er ofte collage af flere medier ’der giver rum og sprækker til ikke-sproglige sansninger og fortællinger’ som Rex udtaler.

Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2011, hvor hun studerede på afd. for maleri i det udvidede felt. Lind-Valdan har udstillet på bl.a. Sorø Kunstmuseum, Den Frie Udstillingsbygning og KØN – Gender Museum Denmark. Derudover arbejder Lind-Valdan som skribent og forfatter. I 2016 blev hun præmieret af Statens Kunstfond for bogen ’Vi rus salve’, der er et samarbejde med digteren, Ursula Andkjær Olsen. Som kunstner arbejder Lind-Valdan på flere platforme, som kunstblogger, kunstkritiker, debattør og som medstifter af Forlaget ’Sød Tøs’ i samarbejde med kunsthistoriker, Rune Gade. Lind-Valdan har modtaget flere legater og priser for sit virke som billedkunstner og forfatter og er bl.a. repræsenteret hos Statens Museum for Kunst.  

I Stense Andrea Lind-Valdan billedkunstpraksis er det primære fokus på maleriet som udtryk og som fænomen. Lind-Valdans malerier er både performative og klassiske, hvor krop og pensel bruges som redskab i den maleriske gerning. Farven, der påføres, kan være blæk, akvarel eller menstruationsblod og er knap så manipulerbar som olie- eller akrylfarve. Malerierne er på papir i varierende størrelser, der gør modstand ved at bule og bøje. Dermed bliver papiroverfladen en del af værket, som tilføjer en råhed til udtrykket. Værkerne bliver ikke rammet ind, men hængt op i forskellige, farvede klemmer, skødesløst og hurtigt. Ingen bogholderi her. Lind-Valdan har længe været interesseret i kroppen og sporene efter kroppen, men har til denne udstilling, som hun siger ’rykket sig over i nogle større perspektiver end hendes egen krop’. På denne udstilling kigger Lind-Valdan tilbage på fortidens kulstreger i klippehuler, på dyremotiver af eksempelvis vildsvinet og den mytologisering, som vi har tillagt dem gennem tiden.

Rosa Marie Frang (f. 1975) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og har en MFA og Post-Master fra Konsthögskolan – Umeå Universitet (SE) i 2008. Hun er udlært radiodokumentarisk fra Danmarks Radios Talenthold og har gennem en årrække været en del af den forhenværende Radio24syv’s dokumentarredaktion. Frang er særlig kendt for den kontroversielle radiodokumentar, Strandvejens Naade (2012) og senest podcasten, Rosas Reality Radio (2020). Derudover er hun bl.a. modtager af de prestigefyldte priser, Niels Bagge Wessels Kunstfond (2020), Prix Radios mediepris for Årets Nyskabelse (2020), AICA’s Kunstkritikerpris som Årets Kunstbegivenhed (2020) og Statens Kunstfonds arbejdslegat (2022). 

Rosa Marie Frang arbejder både som dokumentarist og billedkunstner og har senest gjort sig bemærket med den prisbelønnede podcast-serie ’Rosas Reality Radio’. I den afdækker Frang de strukturelle magtforhold i den danske kunstverden og fører lytteren gennem en hudløs ærlig, informativ og underholdende historie, der forholder sig kritisk og selvreflekterende til kunstneres arbejdsforhold. Det er et opråb til politisk handling omkring den økonomiske usikkerhed, ulighed og sexisme, som eksisterer i kunstbranchen. Denne aktivistiske og feministiske tilgang, hvor egne erfaringer, drømme og magtesløshed bringes i spil i forhold til større ’systemer’, er ikke et ukendt arbejdsfelt for Frang. I videoværket ´I am the Slogan´ (2006), som kan opleves på Ringsted Galleriet forbinder hun psykologien bag selvrealisering med kommercielle produktslogans ved at udføre en ulovlig kunst aktion i et high-end, københavnsk varehus. I en megafon råber hun produktslogans fra hele verdenen, men indsætter et ’jeg’ foran hvert slogan. Derudover viser hun det nye værk ’Kunstanmelderne’ – en 226 siders dokumentarisk publikation, som performativt hudfletter kunstanmeldelser fra et større dansk dagblad i forhold til køn, klasse, karriere og synlighed.

Gudrun Hasle (f. 1979) bor og arbejder i Odense. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Det Fynske Kunstakademi i 2008. Hasle har udstillet sine værker i ind- og udland såsom Nordatlantens Brygge (2022), Heerup Museum (2021), Copenhagen Contemporary (2020) og Nuuk Kunstmuseum (2019). Hun er repræsenteret ved Galleri Tom Christoffersen i København og hendes værker indgår i samlinger på Ny Carlsbergfondet, Horsens Kunstmuseum, Statens Museum for Kunst og Det Nationale Fotomuseum. I samarbejde med kunstnerne, Hansina Iversen (FR) og Jessie Kleemann (G), er Hasle desuden blevet udnævnt som repræsentant for Danmark i fællesskabelsen af et offentligt kunstværk til H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum i 2023.

Gudrun udtrykker sig i medier som tegning, tekstil, video, foto og socialbaseret kunst. Et centralt element er tekstsproget. Hun er kendt for sin selvbiografiske tilgang, som tager udgangspunkt i sin egen ordblindhed og sårbarhed. Hasle udstiller oftest det, som er skamfuldt eller tabubelagt. I sine ikkefiltrerede og følelsesmæssige opråb i store formater, og hvor stavningen ikke er retskrivningsmæssigt korrekt, formår hun at sætte ord på det uperfekte, det sårbare og det oprigtige. Hun forstår at indfange menneskets uomtvistelige skrøbelighed og forvandler det til dets styrke. Med andre ord belyser hun personlige fortællinger, følelser og drømme i en utilsløret skildring omkring dét at være til.

Jacob Borges (f.1977) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Kunstakademie Düsseldorf ved Georg Herold i 2004. Borges har en bred udstillingsbaggrund, fra de skæve, kunstnerdrevne udstillingssteder som KH7 Artspace til de mere veletablerede steder som Overgaden, Kunsthal Århus, Sophienholm og Vestjyllands Kunstpavillon. Derudover har Borges været med til at starte de kunstnerdrevne udstillingssteder Koh-i-noor og udstillingsstedet Koldinggade 12, hvor han har kurateret sine idiosynkratiske og lystfulde udstillinger.  

Jacob Borges er en billedkunstner, der finder sit materiale i hverdagens små observationer og udtryk. Det er antihelten, der er omdrejningspunktet; den hvide (lidt ynkelige) mand. Borges arbejder overvejende med tekst som sit medium, men laver også værker, der ofte modsiger deres funktion. Borges bruger readymades, hvor der skabes små forskydninger. Det ses eksempelvis i værket ’Nose Down’, som er et smukt passepartout-indrammet flypostkort fra 1960’erne, vendt 90 grader, så flyets snude nu peger direkte mod dets undergang. Det er titel og minimal handling, der vender betydningen på hovedet. Kendetegnende for Borges’ praksis er den konstante prikken til den pompøse autoritet. Borges primære materiale er hans tekstværker. Minimale statements i sort Times New Roman font klæbet op på hvid væg. Teksten henvender sig direkte til betragteren. Let forståelig, ingen intenderet poesi. Opblæst tekst fuld af autoritet i sin form, men med et indhold, der punkterer det højtidelige, som i værket ’Naked in public’, der spiller på vores forfængelighed og angst for blottelse. Værkerne er minimale, tragikomiske, underspillede og menneskelige – alt for menneskelige.

Kurateret af Morten K Jacobsen / Heidi Hove

JUBILÆUM 3 og dets formidlingsprogram er med stor tak støttet af: