udstilling-jubilaeum-1

Cecilie Skov / Morten Buch / Nat Bloch Gregersen / Hans E. Madsen

JUBILÆUM 1

06.03.22 – 26.03.212

Oplyste smykkevedhæng på wires, farvespil på parabolantenner, blæktegninger og store, keramiske tunger er blot nogle af de værker, som man kan opleve, når Ringsted Galleriet slår dørene op til en helt særlig udstillingssæson. 40 år fylder Ringsted Galleriet i år – og det skal fejres med stil gennem Ringsted by. Med udstillingsprogrammet, JUBILÆUM præsenteres kunsten både oppe og nede, udenfor og indenfor på gadeoverhængende wires på to centralt-liggende gader og på selve Ringsted Galleriet.

Med udstillingsprogrammet, JUBILÆUM, fortsætter Ringsted Galleriet sin pågående udstillingsprofil, hvor byens typiske begivenhedsmarkører, de gadeoverhængende wires, overtages af nogle af Danmarks mest toneangivende kunstnere, samtidig med at man også kan opleve kunst i udstillingsrummet på villavejen, Bøllingsvej 15, som er Ringsted Galleriets base.

Igennem årtier har Ringsted Galleriet været med til at bringe nogle af Danmarks største kunstnere til Ringsted. Til dette udstillingsprogram har vi inviteret en række af disse kunstnere tilbage til Ringsted i følgeskab af en eller flere, nye kunstnere af Ringsted Galleriet.

Kunst på gadeoverhængende wires og i udstillingsrum

Vi lægger stærkt ud med at åbne jubilæumsåret med en gammel kending af ‘huset’, Morten Buch (f.1970), som får selskab af Cecilie Skov (f.1988) i udstillingsrum, mens Nat Bloch Gregersen (f.1986) og Hans E Madsen (f.1958) præsenterer ‘lysende’ kunst på wires.  

På Ringsted Galleriet viser Morten Buch omkring 40 blæk-tegninger ophængt med magneter i en række langs væggene. Buch arbejder stramt metodisk med en motivverden og gestik, som både trækker tråde til kunsthistorien men også populærkultur såsom tegneserier. Tegningerne bærer fællestitlen Alphabet Soup, for som Buch udtaler ’bliver der kogt suppe på det motiviske alfabet.’

Cecilie Skov viser en ny, skulpturel serie, Spoon Spoon, hvis titel er lånt fra novellen ’The Sleep of Plants’, hvori en kvinde leger, at hun ved at gentage et ord kan ændre dets betydning. Serien består af fire variationer af store, metalvævede filter-konstruktioner, keramiske tunger og slangeham i silikone. Slangeham og tunger folder og kryber på forskellig vis langs filtrene som organismer, der søger at opbygge et sprog.  

Midt i butikslivet på Sct. Hans Gade arbejder Nat Bloch Gregersen på wires med idéen om en forstørret halskæde. Via computergenererede 3D teknikker har hun skabt en serie vedhæng i krom æstetik bestående af fotoprints og laserbeskårede akrylplader. Mineraler og metaller gengives i fast og flydende form og iscenesætter stoffernes unikke egenskaber og menneskets uvilkårlige tiltrækning dertil.

På den tværliggende gade, Tinggade viser Hans E. Madsen værket, Farvepoesi bestående af ni paraboler hængende på 3 wires. Parabolerne transformeres konstant af farvet lys og kan derved anskues som dynamisk maleri. Parabolen opfanger signal og signalerer, og det er netop den tvetydighed omkring illusion og realitet, som interesserer Madsen.

Fælles for alle udstillere er en gennemgående interesse for det serielle, samtidig med at der arbejdes med en allestedsnærværende variation og foranderlighed, som afhænger af det lys, som det betragtes i.

Velkommen til åbning på udstillingen, JUBILÆUM 1 på lørdag den 5. marts fra kl. 13-16, hvor det vil være muligt at deltage på vores guidede tur og høre kunstnere fortælle om deres værker.

––

Kunstnerprofiler

Nat Bloch Gregersen (f. 1986) er uddannet fra Kyoto University of Art and Design i Japan (2014), Det Jyske Kunstakademi (2015) og fra forfatterskolen på UiT – Norges Arktiske Universitet (2017). Denne baggrund indfanger fint Bloch Gregersens forskelligartede praksis hvor sprog, sten og lys er det flygtige, nærmest immaterielle stof, der kredses om.

Bloch Gregersen er modtager af Bikubenfondens atelierlegat 2017-2018 og Statens Kunstfonds arbejdslegat i 2019. Hun har udstillet sine værker i både ind- og udland, deriblandt Rønnebæksholm, Kunsthal Aarhus, Den Frie Udstillingsbygning, Philipp Haverkampf Galerie i Berlin og Biennale Jeune Création Européenne – JCE Biennale, hvor hun i 2019 vandt den særlige pris «In extenso – Artistes En Résidence». I 2019 erhvervede Statens Kunstfond værket, Light technique/R2 clear, og hun har skabt en stor offentlig udsmykning til Retten i Lyngby i 2020.

Bloch Gregersen arbejder tværmedielt med lys, installation, skulptur og tekst med en tematisk kredsen omkring forbindelserne mellem menneske og natur og iscenesættelsen af mineraler og hud. Når man oplever Bloch Gregersens skulpturelle værker, er det som at stå overfor en fastfrosset gestik af intention og idé, hvor man som betragter bliver inviteret ind i et ikke-afsluttet kredsløb. Bloch Gregersen arbejder med det tvetydige, hvor det flydende bliver fast, det usynlige synligt og hvor eksempelvis en stens masse nærmest bliver luftig ved hjælp af lys og transparens. Nat Bloch Gregersen vender ofte tilbage til stenen som et æstetisk, fysisk og åndeligt fænomen: ”De fleste kender til det at samle en sten op, at tage den til sig, at have den i forbindelse med kroppen, om halsen eller i lommen. Den handling er interessant fordi den for mig at se peger på noget grundlæggende — at se mennesket, ikke som en afskåret enhed, men som noget der bliver til og vokser i forbindelsen med omverdenen.”

Hans E. Madsen (f. 1958) er uddannet fra Art Academy of Ljubljana i 1982. Madsen er en del af den eksperimenterende kunstnerkollektiv, Solkorset, som markerede sig stærkt på den danske kunstscene med deres store total-installationer i 1980’erne. Sidenhen har Madsen gjort sig bemærket gennem en række storslåede værker i det offentlige rum, som alle har lyset som fællesnævner. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet erhvervede Bornholms Kunstmuseum i 2016 værket, Farver på Mur, som pryder indgangspartiet til museet den dag i dag. I 2021 præsenterede Madsen desuden sin første store museumsudstilling på Bornholms Kunstmuseum samt er aktuel på adskillige lys-festivaller i ind- og udland, såsom CPH Light Festival og Nordic Light i Toronto (CA).

Madsen arbejder i et stort spænd mellem det skæve konceptuelle fotografi og den til tider imposante lysinstallation. I Madsens lysinstallationer er der et stort rum! Fra den spektakulære levende krusedulle, der drøner rundt i en formfuldendt abstraktion, Pressure II (2020) til det mere konkrete og umiddelbare, hvor readymades indgår. Det er eksempelvis når han kaster lys under en række, tilsidesatte trælægter, som står op ad en mur i værket, Brædder (2020). Gennem lysets virkemidler får Madsen selv de mest triste materialer og ting til at ’spragle’ for en stund, samtidig med at alting ligeledes har en ‘forside’ men også en modsigende ‘bagside’.

Morten Buch (f.1970) er en billedkunstner med en uafsluttet juridisk uddannelse bag sig, men med en nærmest juridisk opmærksomhed på den maleriske detalje i sine værker.  Buch har vist sine værker på adskillige museer og kunsthaller, deriblandt soloudstillingen, PICNIC – Monotypier på Kastrupgårdsamlingen (2018), By Proxy på Horsens Kunstmuseum (2013) og The Last Resort på Kunsthalle Wilhelmshaven i Tyskland (2007). Han er bl.a. modtager af Niels Wessel Bagges Kunstfond i 2009, og er repræsenteret i offentlige samlinger hos Arken – Museum for Moderne Kunst, Horsens Kunstmuseum og Statens Kunstfond.

Buch er en meta-modernist. Hans maleriske swung mimer ekspressionismens følelsesudladning, men er egentlig mere maleriske tegn, der både er konstruktion og ideal. Der kan være ’drips’, ’splash’ eller anden vild gestik, som ’forstyrrer’ motivet. Buch arbejder stramt metodisk: med byens reneste pensler, latexhandsker, sit rullebord, foliebakkerne, Hardinger-oliefarver, belgisk hør på brede blændrammer. Buch er forberedt til tænderne, før der skal eksekveres med præcision og hurtighed. Derefter kommer en lang vurdering af den maleriske handling og spørgsmålet: holder det? Motivkredsen er til at overskue: sko, dobbeltmadras, telt, vase, pensel og malerdåsen. Nærmiljøet afbilledes igen og igen, men hele tiden i forandring og i en lyst til at få noget nyt ud af forlægget. Titlerne er enkle (Vase, Sko, Dåse etc.) – ingen store ord.

Cecilie Skov (f.1988) er uddannet fra Goldsmiths i London (2012) og Det Kgl. Danske Kunstakademi (2016). Skov er modtager af den prestigefyldte talentpris ved Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat (2020) og er repræsenteret i København Kommunes kunstsamling. Hun har udstillet sine værker i både ind- og udland, deriblandt Delfi i Malmö (2019), Det Kosmiske Hierarki på Christiania (2019), Primer i Kgs. Lyngby (2018), Four Boxes i Skive (2018) og G3 i London (2017).

I Skovs skulpturelle værker, tænkes der i skala i forhold til krop og rum. Ofte bliver ikke bare gulvet ’aktiveret’ af objektet, væg og loft tages også gerne i brug. Et kar læner op ad væggen, en metalstang forbinder loft og gulv. På den måde bliver skulpturen direkte forbundet til rummet og betragteren. Skulpturen er hos Skov ikke et afgrænset rum, men er noget man kan gå rundt om, træde hen over og se rum igennem. Hos Skov er proces også resultat, hvor det modellerede og fundne genstande støbes sammen som eksempelvis i værkserien Whileaway (2019), en serie utopiske aluminiumsstøbte scener. Der er både klassisk formgivning og readymades i spil, i en blanding af distancerende formalisme og imødekommende narrativitet.

Kurateret af Morten K Jacobsen / Heidi Hove

JUBILÆUM 1 og dets formidlingsprogram er med stor tak støttet af: