Sif Itona Westerberg /Jesper Dyrehauge / Yvette Brackman
Idiosynkrasi III
08.11.20 – 28.11.20
Det er med glæde, at Ringsted Galleriet kan runde sæsonen af med gruppeudstillingen Idiosynkrasi III. Her har vi inviteret de tre billedkunstnere Jesper Dyrehauge, Sif Itona Westerberg og Yvette Brackman, hvis værker der på idiosynkratisk vis konnoterer omkring politik, mytologi, folkloreæstetik og hjemlige sysler. På udstillingen kredser de alle om den vestlige kulturhistorie i hver deres særegne formsprog.
Med Idiosynkrasi IIl spændes buen helt ud; fra græsk mytologi bearbejdet i gasbeton, over til modernismens ypperste formsprog, det abstrakte – udfoldet via gulerodstryk på lærred, til en koldkrigs-æstetik i form af tøj og opsprættede stofstykker, der trækker tråde til generalsekretær i kommunistpartiet, Leonid Ilyich Brezhnev. Dét er fundamentet, Westerberg, Dyrehauge og Brackman har fat i. Fokus er på hvordan billeder, myter, kultur og magt konstrueres og dekonstrueres.
På udstillingen viser Sif Itona Westerberg værket Lethe, som i den græske mytologi både er en gudinde og en glemslens flod. Det er et håndudskåret relief i gasbeton af fem dele, som viser en havskabning, der synes at svømme forbi betragteren i en glidende og rolig bevægelse. Motivet er klassisk. Æstetisk kan værket fint blende ind i en samling for vestlig kunst, som siden renæssancen og frem til modernismen har været præget af græsk mytologi. Gasbetonen trækker værket frem til en af samtidens billige og masseproducerede byggematerialer; en skærende kontrast til finkulturens glæde for eksklusivitet.
Sammenstødet mellem det lav- og finkulturelle kan også ses i Jesper Dyrehauges billedkunstneriske tilgang. Her er finkultur og dagligdagens trummerum forenet i udtryk og metode. Dyrehauge har de sidste 10 år arbejdet med det abstrakt-geometriske billedsprog uden den store gestik, som ellers hæfter sig på den kunstform. Ved hjælp af en gulerodstryk-teknik på lærred arbejder Dyrehauge med dét, han kalder en ’re-konfigurering af materiale og form’. Metoden bliver et konstruktivt benspænd, hvor resultatet skaber et mere uforudsigeligt og organisk, blødt formsprog.
Mens Dyrehauge mimer abstrakt-ekspressionisme, der i 1950’erne var synonym med den frie, uafhængige kunst, der udsprang fra Amerika, tager Yvette Brackmans værk afsæt i sin grandtantes skrædderarbejde for Leonid Ilyich Brezhnev; Amerikas modstander numero uno under koldkrigen. På Ringsted Galleriet viser Brackman værket, Comrad Brezhnev’s Seamstress, der består af en stumtjener med et stykke herretøj i hør lavet af en brugt og plettet dug, for som Brackman siger: ’details matter’. Udover stumtjeneren vises en ramme hvor stofresterne fra dugen hænger og får værket til at fremstår som et dynamisk abstrakt-konkret værk, der ikke kun peger på sin egne formelle egenskaber, men også på en familiehistorie, mode og koldkrigspolitik.
Vi glæder os til at se jer, men grundet nye covid-restriktioner, kan vi desværre ikke afholde den sædvanlige kunstner-introduktion, men vil i stedet udvide åbningstidspunktet fra kl. 12-16. Der vil fortsat være mulighed at tale om værkerne og udstillingen med kunstnerne og os på Ringsted Galleriet, og så kan man hvile benene, linde lidt på mundbindet til en lille forfriskning i en selvsagt forsvarlig og hyggelig ramme.
Med Idiosynkrasi lll afslutter vi udstillingsprogrammet Idiosynkrasi på passende vis med tre kunstnere, der alle arbejder i et særegnet spor.
For mere information kontakt venligst: Heidi Hove, tlf. 30428727, heidihovepedersen@gmail.com eller Morten K. Jacobsen, tlf. 42201111, m.kamper.jacobsen@gmail.com eller besøg os på Ringsted Galleriet, Bøllingsvej 15, 4100 Ringsted, www.ringstedgalleriet.dk
Udstillingen og Ringsted Galleriet er støttet af Statens Kunstfond og Ringsted Kommune